Efter Corona: Har du problem med din flygvoucher?

d. 24. juni 2021

 

I samband med Covid-19 pandemin så har många kunder accepterat flygvoucher som ersättning för deras avgångar.

Många passagerare mottog sina vouchers i hopp om att de skulle kunna använda dessa för framtida flygavgångar, när de så önskade. Andra resenärer accepterade voucher som en form av ersättning på grund av att en återbetalning ej erbjuds av flygbolaget i fråga..

Vissa passagerare kan till och med ha medvetet valt att avstå från att ta begära en återbetalning, med avsikten att förhindra att deras flygbolag utsätts för ännu större ekonomiska påfrestningar än vad som varit fallet under den rådande hälsokrisen.

 

Tyvärr så har många flygpassagerare idag exponerats för stora problem när det kommer till att lösa in deras vouchers, eftersom många resebyråer och flygbolaget gjort det omöjligt att använda dessa.

Kupongerna för de olika företagen tillhandahålls i olika former, varför ett brett spektrum av problem kan uppstå. I princip så skulle elektroniska kuponger vara mest önskvärda: när du köper en biljett så skulle du helt enkelt kunna uppge din voucher och slutföra köpet adekvat. 

Tyvärr så har inte alla resebyråer och flygbolag valt denna kundvänliga lösning.
 

De kunder som valt att acceptera en voucher och nu försöker använda den för att köpa en ny biljett, upplever ibland det kan vara mycket svår att använda sig av dessa vouchers.

Till exempel:

  • Vissa vouchers är (exempelvis) begränsade när det kommer till användning i form av ett begränsat antal destinationer eller begränsningar i form av tidsperioder.
  • Höga och oväntade administrativa avgifter tas ibland ut när en ny resa betalas med en voucher.
  • Ibland är priserna på de flygavgångar som köps in med vouchers mycket högre än kostnaden för samma flygavgång, när de betalas kontant.

 

Lyckligtvis så definierar ofta konsumentskyddslagarna att denna typ av åtgärder som olagliga. Den juridiska aspekten bestäms baserat på lagarna i de land där bolaget i fråga finns baserat. I allmänhet så verkar användningen av vouchers för att köpa biljetter ofta vara en mycket komplex process.

 

Som passagerare så har du i de flesta fall rätt att returnera din voucher som du mottagit och begära att det angivna värdet skall betalas i form av monetära medel till den valda konto som du definierat.

Vi från Flygorsening.se kan hjälpa dig att få tillbaka dina pengar utbetalda vouchern i fråga där vi står redo att ta upp kampen med flygbolaget eller resebyrån om de vägra att gå med på dina krav.

Om du därför mottagit en voucher, men önskar att den betalas ut i form av pengar alternativt där vissa kostnader avskrivs, vänligen lämna in ditt krav nedan för en kostnadsfri utvärdering av just ditt fall.

Vänligen lämna in din fordran här:

 

 

 

 

​Läs mer

Coronavirus: Dina rättigheter vid inställt flyg